Monday 21 March 2011

makanan seimbang sewaktu hamil

hari nie nak share tentang makanan seimbang sewaktu hamil...tp bg aku tak tau ler leh ikut ke tak...bb hari2 aku memerlukan lebih kurang 5x sehari makan yang berat jka tak seperti biasa aku tak keruan rasa cm gastrik...nk mual nk muntah...oleh kerana mak abah aku ada kencing manis aku berisiko tinggi tp cm ne aku nk kawal pemakanan aku dgn keadaan yg aku rasa nie eik...erm....satu lagi akk aku pesan klu mkn banyak kang baby beso cm ner nk bersalin....tp cam ner nk ikut diet seimbang nie.....ermmmmm....pikirkan...pikirkan.....huhuhuhu

Sejak di awal kehamilan, sebaiknya anda (ibu hamil) menjaga kualiti dan kuantiti makanan yang disediakan.
Dan perlu ketahui juga, anda memerlukan tambahan kalori, protein, vitamin, dan mineral. Kenapa? Ia adalah
untuk kesihatan si kecil dan juga anda.

Semasa hamil, paras kalori anda perlu ditambah lagi pada peringkat ke-2 dan ke-3. Biasanya, sekitar 285
kcal/hari. Bagaimana dengan protein? Pada kebiasaannya anda hanya memerlukan sebanyak 48 g sehari,
tetapi, sewaktu hamil ia harus ditingkatkan kepada 12 g / hari. Begitu juga dengan vitamin dan mineral .

Contohnya, asid folik yang tadinya cukup 150 mg/hari, perlu ditambah lagi sekitar 150 mg/hari. Kelihatannya
agak rumit ya? Oleh itu, sebaiknya berbincangah dengan doktor anda untuk mengira jumlah zat pemakanan
yang harus anda ambil ketika saat kehamilan.

Anda juga boleh mengatur keperluan jadual pemakanan anda sewaktu hamil berdasarkan konsep piramid
makanan. Mengikut konsep piramid makanan, semakin ke bawah, semakin besar keperluan yang harus
anda penuhi setiap hari.

Lihat pada Piramid Makanan di bawah, urutan keperluan dari atas ke bawah adalah:
Lemak dan gula (secukupnya saja)
Susu, yogurt, dan keju (2-4 hidangan/hari)
Ikan, daging (sapi, ayam), telur, dan sumber protein lainnya (2 hidangan/hari)
Sayur dan buah-buahan (4-5 hidangan/hari)
Roti, serealia, nasi, dan pasta (4-6 hidangan/hari)

Satu perkara yang anda perlu ketahui, janin anda akan sentiasa menyerap zat-zat yang diperlukan daripada
tubuh anda, oleh itu, jika tubuh anda kekurangan zat yang tertentu, ia akan memberikan kesan kepada diri
anda dan tidak mustahil juga kepada janin anda. Contohnya, janin akan sentiasa mengambil kalsium yang
tersedia ada di dalam tulang anda , oleh itu apabila tubuh anda kekurangan kalsium, anda mungkin akan
mengalami kerapuhan tulang atau osteoporosis kelak.

No comments:

Post a Comment